Rekrutterings tips
Bli med på reisen for å øke medlemene i klubben! Sammen kan vi skape en inkluderende atmosfære som tiltrekker flere medlemmer!
Gamle metoder er ofte ineffektive, medlemstallet synker, og dere opplever kanskje at det er vanskeligere å nå ut til ungdommen. Her er noen tips som kan gjøre det lettere å rekrutter nye medlemmer.
Sosiale medier
Nå fram til ungdom
Det er få bowlingklubber aktive der de fleste ungdommer befinner seg, ettersom de for det meste er opptatt av TikTok, Instagram og Snapchat. De eldre generasjonene holder seg primært til Facebook, men det kan fortsatt være nyttig å dele innhold der for å nå dem.
Det er vanskelig å gi konkrete råd, men det viktigste er å opprette en bruker og dele innlegg sporadisk for å vise at klubben er aktiv. Det trenger ikke være ukentlige oppdateringer, med mindre dere har en entusiast i klubben, men noen videoer og innlegg her og der holder interessen oppe.
Det er også viktig å gjøre det enkelt for ungdommen å kontakte dere. Jo enklere det er, desto mer sannsynlig er det at de dukker opp og ønsker å delta. Sørg for at kontaktinformasjonen er tydelig i profilens informasjonsdel, og aktiver varsler slik at dere kan svare raskt på meldinger.
PS: Hvis klubben ønsker tilbakemelding på profiler, send oss gjerne en melding, så hjelper vi gjerne!
Innholdet dere deler på TikTok kan også brukes på andre plattformer. Det kan være lurt å ha unikt innhold på hver plattform, slik at følgerne har en grunn til å følge med på dem alle.
TikTok
En av klubbene som har lagt seg selv ut på TikTok, er Grenland Bowlingklubb, som dere kan se under.

Trykk på knappen for å se bruker
Som dere ser, er det ikke mye som skal til for å nå ut til flere tusen på TikTok. Den ene videoen har over 62.000 forskjellige folk som har sett! Bare det å komme ut i sosiale medier gjør at folk ser at det er en idrett, og hjelper flere komme seg inn i klubbene.
Det er ikke lange videoer med mye redigering, det er faktisk bare noen strike kast her og der, og noen som svarer på noen spørsmål. Så lenge det er filmet, så tar det under ett minutt å legge ut videoen, og da gjøres alt selv. Dere trenger da bare å ha med kontakt informasjon og kanskje svare på noen spørsmål i kommentarfeltet, og så var det gjort.
Du kan egentlig legge litt de samme videoene som går på TikTok her, men med Instagram kan du også legge ut kun bilder. Det er greit å for eksempel legge ut plakater for turneringer, resultater fra klubbmedlemmer som gjør det bra på en kamp eller turneringer, eller fra reiser til forskjellige Norges mesterskaper.
Snapchat
På Snapchat kan du legge ut det meste, men det meste blir lagt ut i 24 times stories for å følge med på klubben. Her er det bare å legge ut bilder fra treninger, kamper, resultater og alt du kan tenke deg. Det går også an å legge ut videoer på lignende måte som på TikTok.
Facebook var en av de første sosiale plattformene, som fortsatt er oppe å går. Facebook er greit for å legge fram klubben som en idretts organisasjon. Du kan legge til mye informasjon på Facebook siden din, og du kan legge ut både videoer og bilder.
Fysisk rekruttering
Det er en ting å rekruttere fra sosiale medier, men det er noe annet å rekruttere i person. Her skal vi se på noen muligheter for å rekruttere i bowling hallen, eller fra andre steder i nærheten
Åpen dag
Inviter til åpen dag for alle som ønsker å prøve bowling. Gjerne hør med hallen om dere kan få rabatterte priser for å reklamere for hallen og skaffe flere faste kunder.
Lørdag 30. April 2022 er det bowlingens dag, og klubber har søkt for å få støtte til åpen dag for bowling. Når det er ferdig, kommer det mer forklaring på hvordan en åpen dag kan gjøres.
Gjør dere synlig, og ta kontakt
Under kamper og turneringer har dere på dere spillerdrakter, hvorfor ikke ha det på under treninger og?
Dere merker gjerne at når dere spiller at det er noen kunder i hallen som ser på, hvorfor ikke snakke med de? Ha klar små brosjyrer for bowling idretten, start en liten samtale og bare gi de til de!
Vi holder på å gjøre klar små brosjyrer dere kan skrive ut for klubben, følg med på de sosiale mediene vår når de kommer ut.
Ha kontakt med hallen
Mange kunder kommer innom bowlinghallen og ønsker å prøve seg fram, og noen kommer gjerne å spør de ansatte. Hadde det ikke vært en god ide å ha gitt de ansatte noen introduksjon så de kan vise kunder, og gi de informasjon for å videre melde seg inn i idretten?
Dette kan gjøres med å snakke med daglig leder, og for eksempel planlegge å gi de ett lite kurs før ett personalmøte eller noe lignende. Hvis klubben ikke har trener, går det også an å planlegge dette sammen med kretsen, eller høre med andre forbundet.
Det er også lurt å ha informasjon for idretten liggende i hallene. Noen haller er selvfølgelig mer runde i kantene enn andre, men det er verdt å prøve!
Nye meldemmer! Hva nå?
Du kan få 100 nye medlemmer i løpet av ett år, men hvis du ikke har ett bra nok tilbud når de først kommer inn i klubben, så kan det være 100 personer du har skremt vekk fra idretten. Nå skal vi se på hvordan du kan holde på medlemmer som melder seg inn, og hvordan du kan få de engasjert i sporten.
Ha en trener i klubben
Det beste dere kan gjøre for å holde medlemmer i klubben, er å få en av medlemmene til å ta trener 1 kurset fra Norges Bowlingforbund. Det er mulig å få støtte fra forskjellige steder så det ikke blir noen utgifter for den som skal ta kurset.
Kurset varer i som regel i en helg, og går over det grunnleggende i bowling, og hvordan du kan lære det videre til andre. Kurset går over både 1 hånds og 2 hånds, og hvordan du kan lære de i forskjellige aldergrupper.
Det er også mulig å høre med kretsen om dere kan leie inn en trener for en eller to treninger i måneden, bare for å gi alle som ønsker det noen arbeidsoppgaver som de kan gjøre på treninger.