Rekrutterings tips

Hvordan øke medlemskapet i klubben 

Gamle metoder funker gjerne ikke, medlemstallet faller og dere merker det kanskje er vanskeligere å nå fram til ungdommen. Her kommer noen tips som gjør det enklere å skaffe nye medlemmer

Sosiale medier

Nå fram til ungdom

Der de fleste ungdom er, er veldig få bowling klubber aktiv. Vi snakker for det meste om TikTok, Instagram og Snapchat. Det er mer de eldre generasjonene som holder seg på Facebook, men det er fortsatt nyttig og legge ut der for å nå fram til de.

Det er vanskelig å gi konkrete måter å gjøre ting på, men det viktigste er at det er laget en bruker og dere legger ut noe litt her og litt der for å vise at klubben fortsatt er aktiv. Det trenger ikke å være ukentlige oppdateringer (med mindre dere er så heldige at dere har en i klubben som er ivrig på dette) men bare noen videoer og innlegg litt her og litt der. 

Det er også viktig for at ungdommen skal ha det enklere å kontakte dere. Det å gjøre det enklest mulig, gjør at flere gjerne dukker opp og ønsker å lære med. Ha kontakt informasjonen i informasjon-delen til brukeren, og ha på varsler så dere kan svare raskest mulig hvis dere får en melding.

PS: Hvis klubben ønsker at vis skal se over klubbens profiler å gi tilbakemeldinger, bare send oss en melding så gjør vi det med glede!

 

 

Mye av det du for eksempel legger ut på TikTok, kan du også legge ut på flere plattformer. Det er bare å gjøre det, men gjerne ha noe som du for eksempel bare har på TikTok, eller bare har på Snapchat, for å gi følgerene til klubben en grunn for å følge med på de forskjellige plattformene.
 

TikTok


En av klubbene som har lagt seg selv ut på TikTok, er Grenland Bowlingklubb, som dere kan se under.

Trykk på knappen for å se bruker


 

Som dere ser, er det ikke mye som skal til for å nå ut til flere tusen på TikTok. Den ene videoen har over 62.000 forskjellige folk som har sett! Bare det å komme ut i sosiale medier gjør at folk ser at det er en idrett, og hjelper flere komme seg inn i klubbene.

 

Det er ikke lange videoer med mye redigering, det er faktisk bare noen strike kast her og der, og noen som svarer på noen spørsmål. Så lenge det er filmet, så tar det under ett minutt å legge ut videoen, og da gjøres alt selv. Dere trenger da bare å ha med kontakt informasjon og kanskje svare på noen spørsmål i kommentarfeltet, og så var det gjort.


 

Instagram

Du kan egentlig legge litt de samme videoene som går på TikTok her, men med Instagram kan du også legge ut kun bilder. Det er greit å for eksempel legge ut plakater for turneringer, resultater fra klubbmedlemmer som gjør det bra på en kamp eller turneringer, eller fra reiser til forskjellige Norges mesterskaper.

 

Snapchat

På Snapchat kan du legge ut det meste, men det meste blir lagt ut i 24 times stories for å følge med på klubben. Her er det bare å legge ut bilder fra treninger, kamper, resultater og alt du kan tenke deg. Det går også an å legge ut videoer på lignende måte som på TikTok.

 

Facebook

Facebook var en av de første sosiale plattformene, som fortsatt er oppe å går. Facebook er greit for å legge fram klubben som en idretts organisasjon. Du kan legge til mye informasjon på Facebook siden din, og du kan legge ut både videoer og bilder. 

 

Fysisk rekruttering

Det er en ting å rekruttere fra sosiale medier, men det er noe annet å rekruttere i person. Her skal vi se på noen muligheter for å rekruttere i bowling hallen, eller fra andre steder i nærheten

Åpen dag

Inviter til åpen dag for alle som ønsker å prøve bowling. Gjerne hør med hallen om dere kan få rabatterte priser for å reklamere for hallen og skaffe flere faste kunder. 

Lørdag 30. April 2022 er det bowlingens dag, og klubber har søkt for å få støtte til åpen dag for bowling. Når det er ferdig, kommer det mer forklaring på hvordan en åpen dag kan gjøres.

 

Gjør dere synlig, og ta kontakt

Under kamper og turneringer har dere på dere spillerdrakter, hvorfor ikke ha det på under treninger og? 

Dere merker gjerne at når dere spiller at det er noen kunder i hallen som ser på, hvorfor ikke snakke med de? Ha klar små brosjyrer for bowling idretten, start en liten samtale og bare gi de til de! 

Vi holder på å gjøre klar små brosjyrer dere kan skrive ut for klubben, følg med på de sosiale mediene vår når de kommer ut.

 

Ha kontakt med hallen

Mange kunder kommer innom bowlinghallen og ønsker å prøve seg fram, og noen kommer gjerne å spør de ansatte. Hadde det ikke vært en god ide å ha gitt de ansatte noen introduksjon så de kan vise kunder, og gi de informasjon for å videre melde seg inn i idretten?

Dette kan gjøres med å snakke med daglig leder, og for eksempel planlegge å gi de ett lite kurs før ett personalmøte eller noe lignende. Hvis klubben ikke har trener, går det også an å planlegge dette sammen med kretsen, eller høre med andre forbundet.

Det er også lurt å ha informasjon for idretten liggende i hallene. Noen haller er selvfølgelig mer runde i kantene enn andre, men det er verdt å prøve!

 

Nye meldemmer! Hva nå?

Du kan få 100 nye medlemmer i løpet av ett år, men hvis du ikke har ett bra nok tilbud når de først kommer inn i klubben, så kan det være 100 personer du har skremt vekk fra idretten. Nå skal vi se på hvordan du kan holde på medlemmer som melder seg inn, og hvordan du kan få de engasjert i sporten.

Ha en trener i klubben

Det beste dere kan gjøre for å holde medlemmer i klubben, er å få en av medlemmene til å ta trener 1 kurset fra Norges Bowling Forbund. Det er mulig å få støtte fra forskjellige steder så det ikke blir noen utgifter for den som skal ta kurset.

Kurset varer i som regel i en helg, og går over det grunnleggende i bowling, og hvordan du kan lære det videre til andre. Kurset går over både 1 hånds og 2 hånds, og hvordan du kan lære de i forskjellige aldergrupper.

Det er også mulig å høre med kretsen om dere kan leie inn en trener for en eller to treninger i måneden, bare for å gi alle som ønsker det noen arbeidsoppgaver som de kan gjøre på treninger.

Legg fram til interessante treninger

Det er ikke alltid det er mulig å få tak i en trener av forskjellige grunner, men det betyr ikke at treningene kan forbedres. Det er ikke alle som synes det er like spennende å møte opp til samme type trening hver uke, der alle står å kun kaster og fokuserer på å få høyest resultat. 

Hvis dere legger opp til at dere har forskjellige type treningsprogram på første delen av trening, og noen konkurranser siste halvdelen av treningen, så er mye av jobben gjort for at medlemmer ønsker å dukke opp på flere treninger. 

Her kan dere finne forskjellige treninger som vi synes både er gøy og engasjerende.