Tips til klubb trening

Det er av og til vanskelig å kunne legge opp til en gøy og lærerik trening, så her kommer noen øvelser og små konkurranser dere kan ha på trening! 

ØNSKER Å LEGGE INN VIDEOER PÅ DETTE FØR VI PUBLISERER DET.

Over håndle 

Levering av kulen

Legg ett håndkle på banen, rett etter overtrampen. Håndkle skal ligge med den lengste siden langs overtrampen. Målet er å levere kulen over håndkle, uten å være borti det. Dette betyr ikke at du skal lempe kulen opp i luften sånn at den lander på pilene.
 

Hvorfor? Dette hjelper deg med å levere kulen ut på banen, sånn at du ikke mister fart på kulen med at den går rett ned i bakken alt for tidlig

Fri start

Timing

Still deg opp helt bak på ansatsen og ha kulen i startposisjonen din. Deretter skal du begynne å bevege deg fremover med å ta mange små skritt, og så skal du på ett eller annet tidspunkt begynne kastet ditt. 

Hvorfor?

Dette hjelper deg å finne fram til timingen følelsen, og hjelper den bli mer avslappet enn bevegelser som en robot kan gjøre. Dette kan også gjøres i kamp hvis du merker du ikke finner timingen din.

Brooklyn swap

Kulekontroll

Annenhver rute bruker du førstekastet ditt på å prøve å få en brooklyn strike. Du vil også prøve å holde samme siktepunkt som når du prøver vanlig strike, og heller kun endre på rotasjon eller hvor du flytter deg. Det vil si at den treffer på venstresiden av førstekjeglen istedenfor på høyre. Prøv deretter å spare opp.

 

Hvorfor? 

Denne øvelsen er for å hjelpe deg forstå hvilken endringer du må gjøre for å endre på vinkelen på kastet. Det hjelper deg også ha kontroll på hvis du for eksempel spiller amerikansk på to baner som er helt forskjellige.

Høyt og tynt

Spare trening + Småjustering

Målet her er å treffe ett hørt treff, ett tynt treff, og så ett rett i lommen. Ett høyt treff vil si at du treffer litt for mye på 1er kjeglen, som gjør at kjegle 10 som regel står igjen. Ett tynt treff vil si at du så vidt treffer 1er kjeglen, som gjør at den går direkte ut til siden, istedenfor å velte kjeglene som står bak. Da vil som regel kjegle 7 stå igjen.

Hvorfor?

​Meningen her er å prøve å forstå hvilken endringer du må gjøre for å ikke få ett høyt treff, eller ett tynt treff. 

Hus bowling

Spare trening + kule kjennskap

Begynn på første kastet ditt med en av hus kulene og prøv å få ned flest kjegler. Deretter tar du spare kulen din og prøver å spare opp. 

Hvorfor?

Dette hjelper deg med å ta vanskeligere splitter og spare kast som du gjerne ikke får øvd så mye på, som kan hjelpe deg når du spiller på en vanskeligere oljeprofil. Dette hjelper deg også finne fram til stilen din hvis du mister den.

 

Variasjoner.

  • Begynn med 15 pund, og etterhvert som du klarer å spare opp, gå videre til 14 pund, og fortsett nedover. Sparene blir verre og verre jo lettere kule du bruker.

  • Ta førstekastet med motsatt spillehånd enn du pleier

7er bumper

Rotasjon

Sett opp bumpers på banen, og ta fram strike kulen. Målet er å komme nærmest gjerdet på høyre siden og så treffe 7er kjeglen, uten å være borti gjerdet. Her er det om å gjøre å lage mer rotasjon enn vanlig, samt prøve å kontrollere farten. 

  • Dette hjelper deg ha kontroll på hvor mye rotasjon du kan lage, og hvordan farten endrer på hvordan kulen oppfører seg.

 

Variasjoner.

  • Ha en regel om at du må komme over 3 pil fra høyre, og den som klarer det 3 ganger på rad, vinner en premie. Kan for eksempel være en brus, eller slush eller noe snacks.

  • Hvis du har lite olje på banen fra før av, så kan dere eventuelt prøve med å lage skru med spare kulen, eller en hall kule.

Har du flere ideer?

Send de gjerne inn til UNGBOWLING på facebook, instagram eller chattefunksjonen på høyre side